
Un șofer încarcă un Tesla miercuri, 20 martie 2024, în Fountain Valley, California.
Jeff Gretchen | Media News Group | Getty Images
Tesla Tesla a anulat o mașină accesibilă, promisă de mult timp, pe care investitorii s-au bazat pentru a-i alimenta creșterea într-un producător de automobile de masă, potrivit a trei persoane familiarizate cu problema și sursele companiei văzute de Reuters.
Producătorul auto va continua să dezvolte robotaxie cu auto-conducere pe aceeași platformă de vehicule mici, au spus surse.
Decizia înseamnă că Tesla își abandonează obiectivul pe termen lung de a aduce mase vehicule electrice la prețuri accesibile, lucru pe care șeful executivului Musk l-a citat adesea ca fiind misiunea sa principală.primul lui „Plan principal”, deschideți o filă nouă În 2006, compania a cerut mai întâi construirea de modele de lux și apoi utilizarea profiturilor pentru a finanța „mașini de familie low-cost”.
Acțiunile Tesla au scăzut cu 4% după raportul Reuters.
De atunci, el a promis în repetate rânduri investitorilor și consumatorilor un astfel de instrument.În luna ianuarie a acestui an, Musk le-a spus investitorilor că Tesla plănuia să înceapă producția modelului accesibil la fabrica sa din Texas în a doua jumătate a anului 2025, după ce Exclusiv Reuters Descrieți aceste planuri în detaliu.
Cel mai ieftin model actual al Tesla, sedanul Model 3, se vinde cu amănuntul la aproximativ 39.000 de dolari în Statele Unite. Mașina entry-level, întreruptă acum, numită uneori Model 2, este de așteptat să înceapă de la aproximativ 25.000 de dolari.
Tesla nu a răspuns la o solicitare de comentarii.
Aparenta inversare vine în timp ce Tesla se confruntă cu o concurență acerbă la nivel global din partea producătorilor de mașini electrice chineze, care inundă piața cu mașini pentru doar 10.000 de dolari. Planurile pentru robotaxie fără șofer pot dura mai mult, prezentând provocări de inginerie mai grele și riscuri de reglementare mai mari.
Două surse au spus că au aflat de decizia Tesla de a abandona Modelul 2 la o întâlnire la care au participat zeci de angajați, despre care o sursă a spus că a avut loc la sfârșitul lunii februarie.
„Directiva lui Elon este de a merge all-in pe robotaxis”, a spus persoana.
O a treia sursă a confirmat anularea și a spus că noul plan prevede producția de robotaxis, dar la un volum mult mai mic decât se aștepta pentru Model 2.
Reuters a analizat mai multe mesaje ale companiei cu privire la decizie, inclusiv un raport de la 1 martie conform căruia un manager de program de mașini economice fără nume a discutat despre încetarea proiectului cu personalul de inginerie și i-a sfătuit să nu spună furnizorilor „proiectul a fost anulat”.
„Directiva lui Elon este de a merge all-in pe robotaxis”, a spus persoana.
O a treia sursă a confirmat anularea și a spus că noul plan prevede producția de robotaxis, dar la un volum mult mai mic decât se aștepta pentru Model 2.
Reuters a analizat mai multe mesaje ale companiei cu privire la decizie, inclusiv un raport de la 1 martie conform căruia un manager de program de mașini economice fără nume a discutat despre încetarea proiectului cu personalul de inginerie și i-a sfătuit să nu spună furnizorilor „proiectul a fost anulat”.
O a patra persoană familiarizată cu planurile Tesla și-a exprimat optimismul cu privire la decizia Tesla de a abandona strategia de mașini ieftine și de a se îndrepta către robotaxis, pe care Musk îl vede ca fiind viitorul mobilității. Surse au avertizat că planurile de produse ale Tesla s-ar putea schimba din nou în funcție de condițiile economice.
Strângerea profiturilor de la mașinile entry-level este o provocare pentru orice producător auto.Dar Tesla a întârziat să urmărească mașinile lui Musk Visul care îl chema cândva Făcându-l și mai dificil, deoarece acum se confruntă cu o concurență mai dură în acea gamă de prețuri.
În timp ce Tesla și-a petrecut ani de zile să dezvolte Cybertruck, o camionetă electrică costisitoare, producătorul auto chinez a preluat conducerea în materie de vehicule electrice la prețuri accesibile, câștigând cote de piață, câștigând economii de scară și oferind consumatorilor prețuri mici pe care producătorii de automobile din Vest s-au străduit să le egaleze.
Pe măsură ce vehiculele electrice din China se ridică să provoace dominația lui Tesla, Musk tinde spre vastul său imperiu, care include producătorul de rachete SpaceX, dezvoltatorul de cipuri cerebrale Neuralink și gigantul rețelelor sociale X, pe care Musk l-a achiziționat în 2022. Platforma, cunoscută anterior sub numele de Twitter, este acum defunctă. Sub managementul neregulat al lui Musk, o mare parte din valoarea sa s-a evaporat pe măsură ce compania a pierdut venituri și agenți de publicitate.
Planul de a face Tesla accesibilă este văzut ca fiind cheia ambițiilor de creștere a vânzărilor lui Musk. Musk a declarat în 2020 că Tesla speră să vândă 20 de milioane de vehicule în 2030, dublul vânzărilor actuale ale Toyota Motor, cel mai mare producător auto din lume. Odată cu dispariția Modelului 2, nu este clar cum va atinge acest obiectiv.
Așteptările pentru o mașină de 25.000 de dolari au susținut previziunile mai modeste, dar încă ambițioase ale analiștilor de pe Wall Street, pentru vânzările Tesla. Aceste previziuni prevăd creșterea vânzărilor de vehicule la 4,2 milioane de vehicule până în 2028, față de 1,8 milioane anul trecut, potrivit documentelor de relații cu investitorii Tesla.
Musk a refuzat anterior planului. Într-o biografie a antreprenorului publicată anul trecut, autorul Walter Issacson a raportat că Musk a „întrerupt” planurile pentru o mașină electrică entry-level în 2022, invocând robotaxis Tesla care ar face mașina să devină irelevantă. Consilierii lui Musk l-au îndemnat să țină cursul, se spune în carte.
Vehiculul va fi expediat în Europa pe 19 decembrie 2022, în portul Taicang, Suzhou, China.
VCG | Grupul Visual China | Getty Images
„Încetează orice activitate ulterioară”
Două surse și surse ale companiei analizate de Reuters au arătat că Tesla s-a referit la proiectul de mașină economică în interior ca NV91 și extern ca H422 în timpul discuțiilor cu furnizorii.
Un mesaj trimis angajaților de către un manager de proiect Tesla fără nume a citat numele de cod atunci când discuta despre încetarea proiectului. Unul dintre mesajele trimise pe 1 martie spunea: „Furnizorii ar trebui să înceteze orice activitate ulterioară legată de H422/NV91”.
Sursele au spus că nu cunosc toate motivele din spatele deciziei de a înceta programul.
Într-un alt mesaj de la 1 martie, managerul a mulțumit personalului de inginerie pentru eforturile depuse și i-a îndemnat să documenteze ceea ce au învățat.
„Vreau să mulțumesc tuturor pentru munca asiduă și dedicarea lor de a depăși limitele și de a executa cele mai bune proiecte posibile, deoarece trebuie să lucrăm sub constrângeri stricte”, se arată în mesajul. „Nu vrem ca toată munca noastră grea să dispară în zadarnic, așa că este important să conectați lucrurile și să documentați lucrurile corect.”
Mesajele arătau că a fost anulată o ședință despre proiectul mașinii economice. Două surse au spus că unii ingineri au fost reatribuiți.
Cronologia și modelul de afaceri pentru robotaxa lui Tesla rămân neclare. Musk a prezis public viitorul călătoriilor, taxiurile care se conduc singure pot deveni o formă de transport mai comună decât mașinile conduse de oameni. El a spus că, fără capacități complete de auto-conducere, Tesla, cel mai valoros producător de automobile din lume, ar „valoriza în esență zero”.
În prezent, mașinile cu conducere autonomă au fost aprobate doar de autoritățile de reglementare din SUA și China pentru utilizare experimentală strict limitată pe drumurile publice.
Deși Musk a prezis de ani de zile că vor veni mașini cu conducere autonomă, Tesla încă nu a dovedit că poate produce o mașină care se conduce singur, o așteptare care a susținut parțial evaluarea în creștere a Tesla.Producători de automobile se confruntă cu un proces și investigații privind accidentele care implică pilotul său automat și sistemele de asistență la conducere complet autonome (nu complet autonome). Tesla a dat vina pe conducerea neglijentă pentru accident.
Problemele Autopilot ale Tesla sunt una dintre multele probleme care atrag atenția.Producătorul auto se confruntă cu o altă investigație asupra estimărilor sale de autonomie a vehiculelor, care urmează unui raport Reuters de anul trecut conform căruia Tesla Operarea telemetrului de pe tabloul de bord Vehiculele sale au dat o prognoză optimistă.Reuters a raportat în decembrie că producătorul de automobile Acuzat de „șoferi abuzivi” Defecțiunile pe termen lung ale componentelor suspensiei și direcției sunt cunoscute de mult ca fiind defecte.
Imaginea lui Tesla ca inovator prietenos cu clima a fost, de asemenea, pătată de înclinațiile lui Musk către politica de dreapta și declarațiile publice polarizante. Îndepărtarea unor potențiali cumpărători TeslaPotrivit sondajelor și experților.
A raportat producătorul auto 8% reducere anuală Livrările la principalul său rival chinez BYD au crescut marți cu 13%. După ce a apărut vestea, prețul acțiunilor Tesla a scăzut cu 5%, o scădere de peste 40% față de iulie anul trecut și o pierdere a valorii de piață de aproximativ 400 de miliarde de dolari.
Totuși, capitalizarea de piață a Tesla de 545 de miliarde de dolari este mai mare decât capitalizarea de piață combinată a următorilor trei mari producători de automobile, Toyota, Porsche și Mercedes-Benz. (MBGn.DE), deschideți o filă nouă. Prețul acțiunilor Tesla s-a bazat mult timp pe așteptările viitoare pentru vânzările pe piața de masă și mașinile cu conducere autonomă, mai degrabă decât pe vânzările și profiturile actuale.
„Aproape târziu”
Anularea proiectului de mașini la prețuri accesibile vine în timp ce Tesla și alți producători auto consacrați sunt afectați de încetinirea cererii de vehicule electrice în Statele Unite și Europa și de concurența acerbă din China.
Dacă Tesla continuă să lanseze mașina low-cost, aceasta nu va fi disponibilă până în a doua jumătate a anului 2025, potrivit estimărilor companiei. Dar segmentul entry-level EV este deja aglomerat de modele convingătoare de la BYD și multe alte mărci chineze.
O parte din sosirea târzie a Tesla în această zonă se datorează deciziilor cheie ale lui Musk. În 2020, după ce a lansat popularul său crossover Model Y, Tesla s-a concentrat pe Cybertruck-ul extrem de experimental, mai degrabă decât pe mașinile economice.
Musk a dezvăluit prototipul de camion unghiular din oțel inoxidabil în 2019 și se aștepta ca acesta să înceapă de la aproximativ 40.000 de dolari. Mașina a ajuns în sfârșit pe piață anul trecut ca model 2024. Cele două versiuni oferite în prezent încep de la aproximativ 80.000 USD și 100.000 USD. Tesla a spus că Cybertruck-ul low-end, care costă aproximativ 61.000 de dolari, nu va fi livrat până în 2025.
Compania detine si ea Lucrul la rezolvarea problemelor de producție, în special tehnologia de pionierat a bateriei camionului.Musk speră să vândă mașina în cantități mari, dar Investitorii au fost avertizați în toamna anului trecut cu privire la „provocări enorme” Creșteți producția și faceți vehiculele profitabile.
„Ne-am săpat propriul mormânt cu Cybertruck”, a spus el.
Vânzările de vehicule electrice ale BYD în China au crescut în aceeași perioadă, de la aproximativ 130.000 la peste 1,5 milioane, fără a lua în calcul afacerea sa hibridă plug-in în plină expansiune sau exporturile în creștere rapidă.
BYD a lansat o serie de modele de gamă joasă și medie, inclusiv hatchback-ul Seagull, la prețuri sub 10.000 de dolari. Producătorul auto chinez intenționează acum să exporte mașina la un preț de peste două ori mai mare, dar încă sub ținta Tesla de a produce o mașină ieftină.