
Roberto Machado Noah/LightRocket prin Getty Images
LONDRA – Experiența produselor și serviciilor de plată online este probabil să arate foarte diferit în următorii ani.
Începând din 2030, MasterCard Europenii nu vor mai fi obligați să introducă manual numărul cardului atunci când fac check-out online – indiferent de platforma sau dispozitivul pe care îl folosesc.
Mastercard va anunța marți, în timpul unei conversații cu CNBC, că toate cardurile emise pe rețeaua sa europeană vor fi tokenizate până în 2030.
Cu alte cuvinte, vom înlocui numerele de card de 16 cifre cu care suntem obișnuiți să facem tranzacții cu „jetoane” generate aleatoriu.
Compania a declarat că a lucrat cu bănci, fintech-uri, comercianți și alți parteneri pentru a elimina treptat transferurile manuale pentru comerțul electronic în Europa până în 2030, în favoarea butoanelor cu un singur clic pe toate platformele online.
Mastercard spune că acest lucru va asigura că cardurile consumatorilor sunt protejate împotriva încercărilor frauduloase.
Utilizatorii nu vor trebui să-și introducă parola de fiecare dată când încearcă să plătească, deoarece Mastercard introduce o cheie care o înlocuiește.
De asemenea, va permite clienților să efectueze plăți cu un singur clic folosind autentificarea biometrică cu amprentele digitale la finalizarea comenzii.
Cardurile stocate prin tokenizare pe paginile comerciantului sau în portofele pot fi actualizate automat atunci când sunt înlocuite sau actualizate, indiferent de locul în care sunt stocate.
Reduceți frauda
Mastercard a spus că tokenizarea 100% a site-urilor de comerț electronic va reduce semnificativ ratele de fraudă.
Potrivit firmei de cercetare de piață Juniper Research, Pierderi cauzate de frauda cu plata online Se preconizează că va depăși 91 de miliarde de dolari până în 2028 – un total global de peste 362 de miliarde de dolari în următorii cinci ani.
Mastercard a spus că rata de adoptare a tokenizării crește cu o rată de 50% în fiecare an și în prezent asigură aproximativ 25% din tranzacțiile de comerț electronic din lume prin intermediul rețelei sale.
Mastercard a declarat că va implementa schimbarea în Europa, deoarece continentul a fost de multă vreme un lider în inovarea plăților, cum ar fi plățile contactless și serviciile bancare online, care le permit utilizatorilor băncilor să partajeze detaliile contului pentru a accesa noi produse financiare.
Valerie Nowak, vicepreședinte executiv pentru produse și inovare pentru Mastercard Europe, a declarat într-o declarație: „În Europa, vedem un impuls puternic pentru tokenizare în ecosistem, confort și rate reduse de fraudă. Desigur.
„Credem că realizarea acestei viziuni până în 2030 este un avantaj pentru cumpărători, comercianți cu amănuntul și emitenții de carduri.”
Viitorul plăților
De la prima apariție a cardurilor de credit în anii 1950 și 1960 până la trecerea la plățile online cu adoptarea pe scară largă a internetului la începutul anilor 2000, modul în care plătim a trecut prin câteva schimbări destul de dramatice de-a lungul deceniilor.
În primele zile ale cardurilor de credit, funcționarii băncii verificau numerele de card cu directoare invalide sau sunau la banca emitentă pentru a verifica dacă persoana care plătea cardul era cine spunea că este.
Așa-numitele aparate „zip-zap” imprimă numerele cardurilor pe pachete de hârtie carbon și reprezintă metoda principală de plată cu cardul de credit la ghișeul de casă.
Până în anii 1970 și 1980 au dominat benzile magnetice și terminalele electronice de plată.
Au venit apoi carduri cu microcipuri care puteau stoca informații precum proprietarul cardului, numărul și data de expirare.

Mastercard pariază că trecerea sa către acest nou sistem de plată „încorporat” va fi la fel de dramatică precum trecerea la cipuri și coduri PIN sau adoptarea plăților fără contact, care au loc în prezent în economiile avansate din întreaga lume.
Compania spune că tehnologia sa va face ca experiența de plată a articolelor online să fie la fel de fluidă ca și plățile fără contact în magazin. Acesta a spus că acest lucru înseamnă că consumatorii vor putea plăti cu un singur clic pe orice dispozitiv, inclusiv ceasuri inteligente, asistenți acasă și chiar mașini.
De exemplu, Mastercard are un parteneriat cu Mercedes-Benz care permite clienților producătorului auto să efectueze plăți digitale la peste 3.600 de stații de service din Germania folosind senzori de amprentă în mașinile lor.