Într-un anunț surpriză, Google inversează planurile de ani de zile de a elimina treptat cookie-urile terță parte.
Daniel Acker |. Getty Images
Google Luni a fost anunțată o mișcare îndrăzneață, care are implicații majore pentru agenții de publicitate și viitorul web.
Gigantul american al internetului a declarat luni seara Revocarea mișcării planificate de mult pentru a renunța la cookie-urile terță parte — Un fișier text cheie pentru agenții de publicitate pentru a urmări activitatea online a utilizatorilor.
Dar ce sunt exact cookie-urile? Ce înseamnă decizia Google pentru modul în care interacționați cu web-ul (sau industria publicitară) în viitor?
CNBC defalcă ceea ce trebuie să știți.
Ce sunt cookie-urile?
Cookie-urile sunt mici bucăți de cod pe care un site le trimite către browserul unui vizitator. Ele încă există atunci când oamenii vizitează alte site-uri.
Aceste coduri urmăresc în tăcere activitățile noastre online, adunând informații despre ceea ce căutăm și tipurile de produse pe care tindem să le cumpărăm. Acestea au devenit o modalitate cheie pentru agenții de publicitate de a-și ajusta publicul țintă de publicitate online.
Utilizarea cookie-urilor de la terți pentru a urmări activitatea online a contribuit la creșterea ecosistemului de publicitate digitală, unde agenții de publicitate se bazează încă mult pe cookie-uri ca instrument de colectare a datelor clienților.
Conform datelor companiei de cercetare în domeniul tehnologiei internetului W3Techs, aproximativ 40,9% dintre site-urile web din întreaga lume folosesc cookie-uri pentru a colecta informații despre utilizatori.
Matthew Holman, partener la firma de avocatură Cripps, a declarat pentru CNBC: „Cookie-urile terță parte sunt coloana vertebrală a publicității comportamentale online. Sunt o modalitate prin care un produs sau o marcă vă urmărește online”.
„Dacă te-ai întrebat vreodată cum poți căuta o nouă pereche de pantofi online, doar pentru a le găsi reclamă pe platforma ta de socializare preferată cinci minute mai târziu, iată răspunsul: cookie-uri terțe.”
Dar cookie-urile sunt mai mult decât o modalitate de a urmări obiceiurile de navigare ale utilizatorilor. Ele formează, de asemenea, o parte cheie a modului în care funcționează rețelele moderne. Ele joacă un rol cheie în menținerea utilizatorilor conectați în timp ce navighează de la o pagină la alta.
Unul dintre motivele pentru a păstra cookie-uri pe Internet este comoditatea. Mai simplu spus, facilitează navigarea utilizatorilor pe internet, deoarece reclamele afișate pe dispozitivele de cumpărături sunt mai adaptate intereselor lor.
De asemenea, ajută la menținerea gratuită a utilizării web a internetului – mulți editori au introdus pereți de plată și au investit în conținut sponsorizat în pregătirea pentru eliminarea anticipată a cookie-urilor.
Într-un fel, cookie-urile sunt, de asemenea, o supărare pentru mulți utilizatori.
Reglementările europene privind confidențialitatea impun site-urilor web să afișeze casete în care să întrebe utilizatorii ce cookie-uri doresc să fie stocate pe dispozitivele lor. Acest lucru are ca rezultat caseta de selectare familiară care ne cere să fim de acord cu cookie-urile.
Ce alternative propune Google?
Inițial, Google a încercat să lanseze o alternativă de cookie-uri mai concentrată pe confidențialitate.
Compania și-a lansat programul „Privacy Sandbox” în 2019 pentru a găsi o soluție care să protejeze confidențialitatea utilizatorilor, permițând totodată conținutului să fie disponibil gratuit pe web deschis.
În 2020, Google a declarat că va înceta suportul pentru aceste cookie-uri odată ce va găsi o soluție care funcționează pentru utilizatori, editori și agenți de publicitate. Compania își propune să lanseze această nouă alternativă la începutul anului 2022.
Una dintre propuneri include așa-numita „învățare federată pe cohorte”, care, în esență, grupează oamenii pe baza unui comportament de navigare similar, ceea ce înseamnă că vor fi vizate doar „ID-urile de grup”, mai degrabă decât ID-urile de utilizator individuale.
Google Exprimat anterior „foarte încrezător”pe măsură ce propunerea sa avansează.
Dar compania și-a amânat în mod repetat calendarul de eliminare treptată a cookie-urilor, invocând reacțiile din industria publicitară pentru implementarea modificărilor, ceea ce ar putea însemna că campaniile publicitare ar fi mai puțin eficiente.
Această problemă este principalul motiv pentru care Google a decis acum să încheie programul său de amortizare a cookie-urilor terță parte.
„În esență, acest lucru se rezumă la faptul că Google recunoaște că industria de marketing nu este pregătită pentru această schimbare”, a declarat Holman de la Cripps pentru CNBC.
„De asemenea, consideră că o funcție poate fi dezvoltată în browserul Chrome pentru a oferi consumatorilor mai multe opțiuni.”
Ce lansează Google acum și cum va funcționa?
Google spune că acum intenționează să păstreze cookie-urile. Gigantul tehnologic nu îi disprețuiește, ci „introduce o nouă experiență în Chrome, care dă putere oamenilor să facă alegeri informate pe parcursul experienței lor de navigare pe web”, a spus gigantul tehnologic într-un comunicat. Articol de blog.
„Discutăm această nouă cale cu autoritățile de reglementare și ne vom angaja cu industria pe măsură ce va fi lansată”, a spus compania.
Google nu a oferit detalii specifice despre noua abordare, dar a spus că discută „noua cale” cu autoritățile de reglementare și că se va implica cu industria pe măsură ce va fi lansată.
Deocamdată, mișcarea Google ar putea însemna că modul în care interacționați cu web-ul va arăta mai mult sau mai puțin la fel. Utilizatorii vor vedea în continuare o casetă de selectare în partea de sus a paginii care le întreabă dacă doresc să accepte toate modulele cookie sau numai modulele cookie necesare.
Acest lucru ar putea avea un impact mai mare asupra agenților de publicitate, deoarece agenții de marketing vor continua să obțină date valoroase urmărind utilizatorii online.
„Primul impact este că internetul va rămâne gratuit”, a declarat marți Steve Silvers, vicepreședinte executiv pentru creație globală, media și ecosisteme la Kantar, pentru CNBC, în comentarii trimise prin e-mail.
„Fără cookie-uri de la terți, este dificil pentru proprietarii de site-uri web să-și dea seama cum să-și monetizeze publicul, care este unul dintre motivele pentru care a existat o creștere a conținutului închis sau plătit în ultimii ani.”
Silvers a adăugat că, în mod ironic, unii editori media ar putea chiar să înceapă să renunțe la conținut și să pună în spate paywall-uri.
Nu vă așteptați la „afaceri ca de obicei”
Nu toată lumea este mulțumită de modificările propuse de Google.
Marți, Biroul Comisarului pentru Informații din Regatul Unit a declarat că este „dezamăgit” că Google și-a schimbat planurile.
Autoritatea de reglementare, împreună cu Autoritatea pentru Concurență și Piețe, lucrează îndeaproape cu Google pentru a se asigura că propunerile de înlocuire a cookie-urilor protejează în mod adecvat confidențialitatea utilizatorilor, fără a dăuna prea mult companiilor care se bazează pe cookie-uri pentru publicitate.
ICO a spus că va „monitoriza reacția industriei la decizia Google” și „va lua în considerare măsurile de reglementare împotriva tuturor companiilor, inclusiv Google, în cazul în care se constată încălcări sistemice”.
Cu toate acestea, Vasiliki Makou, un strateg digital la agenția de marketing Axicom din Londra, a spus că mișcarea Google nu înseamnă că va fi „afaceri ca de obicei”.
„Deși pentru unii acest lucru poate părea o amânare, companiile nu ar trebui să confunde această decizie cu o revenire la afaceri normale”, a spus Marku pentru CNBC prin e-mail.
„Eforturile de consolidare a protecției confidențialității online nu dispar”, a adăugat ea, referindu-se la impactul legilor privind confidențialitatea, cum ar fi Regulamentul general al Uniunii Europene privind protecția datelor.
— Jennifer Elias de la CNBC a contribuit la acest articol