Pe 26 august, nava Pazei de Coastă chineză (în fundal stânga și dreapta) a trecut pe lângă nava Gărzii de Coastă filipineze BRP Cape Engano (mijloc). Fotografia a fost făcută pe 26 august de la BRP în timpul unei misiuni de aprovizionare în Shoal Sabina în apele disputate. din Marea Chinei de Sud Fotografie realizată de Cabra, 2024.
Ceasul Sta Rosa Ceasul Sta Rosa |
China și Filipine s-au acuzat sâmbătă că s-au ciocnit cu nave în apele disputate din Marea Chinei de Sud, cel mai recent dintr-o serie de conflicte în creștere în calea navigabilă vitală.
Paza de Coastă a Chinei a declarat că o navă filipineză „eșuată ilegal” în Sabina Shoal a pus ancora și a „locuit în mod deliberat” o navă chineză, în timp ce Garda de Coastă filipineză a spus că o navă chineză „a lovit în mod deliberat” o navă în Manila.
Beijingul revendică aproape toată Marea Chinei de Sud, inclusiv părți revendicate de Filipine, Brunei, Malaezia, Taiwan și Vietnam. Se crede că părți ale căii navigabile sunt bogate în petrol și gaze, precum și în stocuri de pește, comerțul valorând 3 trilioane de dolari pe an.
În 2016, Curtea Permanentă de Arbitraj a constatat că cererile majore ale Chinei nu aveau temei juridic, dar Beijingul le-a respins.
Într-o declarație, purtătorul de cuvânt al Gărzii de Coastă din China, Liu Dejun, a cerut Filipinelor să-și retragă imediat trupele din Scarborough Shoal.
Garda de Coastă a Chinei va lua măsurile necesare pentru a contracara cu hotărâre toate provocările, neplăcerile și încălcările și pentru a proteja cu hotărâre suveranitatea teritorială națională și drepturile și interesele maritime.
Purtătorul de cuvânt al Gărzii de Coastă din Filipine, Jay Taliera, a declarat în cadrul unei conferințe de presă că Garda de Coastă chineză a ignorat reglementările privind coliziunile și a efectuat operațiuni periculoase, provocând pagube, dar nu au existat rapoarte privind victime.
Bazinul este situat în zona economică exclusivă de 200 de mile marine a Filipinelor.