
Un manager de fond cu cele mai bune performanțe a vândut acțiuni Microsoft, invocând îngrijorări cu privire la rentabilitatea viitoare a gigantului tehnologic pe fondul progreselor în inteligența artificială. Stephen Yiu, directorul de investiții al Blue Whale Growth Fund, a dezvăluit că fondul său și-a redus participațiile la Microsoft în ultimele șase luni. Blue Whale Growth Fund a deținut Microsoft de la înființare până în luna august a acestui an. Fondul a crescut cu 16,6% anul acesta. În 2023, fondul a avut o rentabilitate de 30,7%, depășind semnificativ indicele de referință și S&P 500 (în creștere cu 26%). Decizia lui Yao provine din convingerea sa că modelul de afaceri al Microsoft este pe cale să sufere schimbări majore odată cu creșterea inteligenței artificiale generative. Linia MSFT 1Y La începutul acestei luni, Yao a declarat pentru CNBC Pro la Conferința pentru investitori pentru creșterea calității din Londra: „Cu sprijinul inteligenței artificiale generative, modelul de afaceri Microsoft va suferi o schimbare uriașă în ceea ce privește inteligența artificială generativă adopție inteligentă. Compania a investit miliarde de dolari în proprietarul ChatGPT OpenAI, care a fost în fruntea cercetării și dezvoltării inteligenței artificiale. De asemenea, Microsoft integrează în mod activ inteligența artificială în propriile servicii, cum ar fi platforma de dezvoltare GitHub și suita de software de productivitate Office 365. Disponibil pe utilizator pe lună, pe lângă abonamentul standard Office 365. În timp ce aceasta poate părea ca o creștere a veniturilor, Yao a spus că de fapt ar putea duce la scăderea marjelor de profit ale Microsoft. Microsoft a raportat o creștere a marjelor de profit în segmentul său de productivitate și procese de afaceri, care include serviciile Office 365, în ultimii șapte ani. Marja operațională a crescut la 52,2% în acest an de la 36% în anul încheiat în iunie 2018, potrivit datelor FactSet. De asemenea, sectorul a continuat să crească cu procente de două cifre anual, de la 35,9 miliarde de dolari în 2018 la 77 de miliarde de dolari în acest an. Yao consideră că, deși Microsoft poate obține profituri brute mai mari, marjele de profit ale noilor servicii de inteligență artificială pot fi semnificativ mai mici decât cele ale abonamentelor tradiționale de software. „În următorii cinci până la zece ani, calitatea (profitului) Microsoft va scădea în comparație cu înainte”, a explicat Yao. Administratorii de fonduri care au performanțe mai bune spun că miezul problemei este costul în creștere al furnizării de servicii AI. Spre deosebire de software-ul tradițional, inteligența artificială necesită o cantitate mare de putere de calcul și investiții în infrastructura hardware. Această schimbare este determinată în mare măsură de nevoia de cipuri AI scumpe (cum ar fi unitățile de procesare grafică) pentru a alimenta funcțiile AI, care sunt fie achiziționate de la companii precum Nvidia, fie dezvoltate intern. Cipurile Nvidia, deși sunt ușor disponibile, permit companiei din Silicon Valley să-și genereze majoritatea profiturilor din serviciile de inteligență artificială generativă. Deși cipurile AI interne pot economisi bani Microsoft în viitor, acestea vor suporta costuri mai mari pentru companie pe termen scurt. Nvidia este în prezent una dintre primele zece exploatații ale Blue Whale Growth Foundation. În plus, nevoia constantă de recalificare și actualizare a modelelor AI înseamnă că aceste costuri sunt mai degrabă continue decât o investiție unică. “Trebuie să investească pentru totdeauna în hardware sau infrastructură AI pentru a ne oferi capabilități (inteligență artificială). Din cauza învățării și recalificării (inteligenței artificiale), este întotdeauna foarte solicitant. Feedbackul (ciclul) nu se oprește niciodată”, subliniază Yao. În timp ce Yao a recunoscut că profiturile absolute în dolari ale Microsoft vor crește probabil, el crede că randamentul companiei asupra capitalului investit va scădea. Cu toate acestea, consensul dintre analiștii de pe Wall Street este că acțiunile Microsoft vor crește cu 20% în următoarele 12 luni, potrivit FactSet.