Pe 4 mai, o navă identificată drept „miliția maritimă chineză” de Garda de Coastă filipineză (dreapta din spate) și o navă de la Garda de Coastă chineză (dreapta față) au navigat lângă Unaiza închiriată de armata filipineză pentru a executa misiunea de aprovizionare la al doilea Thomas Shoal. .
Jam Starossa |. AFP |
Experții au avertizat că unele dintre cele mai aglomerate căi maritime din lume sunt în pericol pe măsură ce tensiunile cresc în Marea Chinei de Sud.
Conflictele din extrem de disputată Marea Chinei de Sud au escaladat în ultimele luni.
În timp ce Beijingul revendică aproape întreaga mare și alte câteva țări având revendicări care se suprapun, au izbucnit mai multe ciocniri între China, Filipine și Vietnam, stârnind îngrijorări cu privire la incidente care ar putea perturba comerțul global.
Marko Papic, strateg șef geomacro global la BCA Research, a declarat că, datorită importanței căii navigabile din Marea Chinei de Sud pentru comerțul internațional, aceste evoluții din Marea Chinei de Sud ar trebui urmărite de piețele globale și lanțurile de aprovizionare.
„Marea Chinei de Sud este cea mai valoroasă cale navigabilă din lume în ceea ce privește valoarea comerțului care trece prin ea”, a declarat Papik pentru CNBC, menționând că conflictele de acolo prezintă riscuri clare pentru transportul mondial.
Papik a adăugat că ruta maritimă este deosebit de importantă pentru mărfurile și inputurile care ajung în China pe mare, în timp ce bunurile manufacturate chinezești sunt expediate în restul lumii prin această rută.
Conflictul din regiune a atras treptat atenția guvernelor din întreaga lume, inclusiv a Statelor Unite. tratat de apărare reciprocă cu Filipine.
CNBC nu a putut urmări datele cu privire la scara exactă a comerțului cu Marea Chinei de Sud. Cu toate acestea, Proiectul CSIS China Power Se estimează că volumul comerțului din Marea Chinei de Sud a atins 3,4 trilioane USD în 2016, reprezentând 21% din volumul comerțului global.
În același timp, Conferința Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare estimează că 60% din comerțul maritim trece prin Asia, Marea Chinei de Sud transportând o treime din traficul maritim global în acel an.
Tensiunile cresc
Marea Chinei de Sud este situată în Pacificul de vest, între China, Taiwan, Filipine, Vietnam, Indonezia, Thailanda, Malaezia și Cambodgia, multe dintre ele contestând pretențiile asupra apelor.
Cu toate acestea, China, în special, revendică aproape toată Marea Chinei de Sud drept „suveranitate”.Nouă linii punctate”, a respins aceasta hotărâre din 2016 Curtea internațională de arbitraj de la Haga, Țările de Jos, a constatat că pretențiile Beijingului nu au o bază legală sau istorică.
Acest lucru a dus la escaladarea fricțiunilor cu mulți dintre vecinii Chinei, care cred că paza de coastă a țării a intrat în zonele lor economice exclusive.
La începutul acestei luni, Filipine Acuzat de bărci chinezești cu rachete Urmărind nave filipineze și trăgând cu lasere asupra aeronavelor de patrulare în apropierea recifului disputat Half Moon. Acest lucru urmează altor ciocniri, inclusiv coliziuni cu nave, tunuri cu apă și răni ale marinarilor filipinezi, potrivit oficialilor filipinezi.
Președintele filipinez Ferdinand Marcos Jr. probleme presante Un summit regional de joi a cerut accelerarea negocierilor privind un cod de conduită în Marea Chinei de Sud, acuzând Beijingul de hărțuire și intimidare.
În același timp, Ministerul Afacerilor Externe al Vietnamului a condamnat recent și acțiunile Chinei în Marea Chinei de Sud, acuzând navele chineze de „atac violent„Pe o barcă de pescuit vietnameză.
Richard Heydarian, consilier politic și lector principal în afaceri internaționale la Universitatea din Filipine, a declarat: „Am văzut în ultimele câteva săptămâni tensiuni în creștere nu numai între China și Filipine, ci și cu Vietnam.
„Cred că este doar o chestiune de timp până când tot mai multe țări din ASEAN vorbesc și este doar o chestiune de timp până când vedem conflicte mai tulburătoare”, a adăugat el.
Salam feliat cu buldozer
Cu toate acestea, în timp ce experții spun că riscurile geopolitice în Marea Chinei de Sud sunt în creștere, ei adaugă că există încă multe motive pentru care toți cei implicați să evite un conflict mai mare.
În afirmarea afirmațiilor sale, se spune că China a folosit ceea ce analiștii numesc tactici de „zonă gri”, cunoscute în mod obișnuit ca acțiuni coercitive care se încadrează în afara conflictului armat, dar depășesc activitatea diplomatică normală.
„Strategia zonei gri, deși tulburătoare, este un exemplu al dorinței Chinei de a croi o cale prin Marea Chinei de Sud, în loc să o distrugă”, a spus Heydarian.
În același timp, transportul prin Marea Chinei de Sud aduce beneficii și economiilor țărilor implicate în conflict.
Dacă China începe să se implice în activități care afectează libertatea de navigație, cum ar fi declararea interzice transportului civil de părți din Marea Chinei de Sud, este posibil să vedem o implicare mai mare a Statelor Unite, a declarat Abdul Jacob, cercetător din Asia de Sud-Est la Institutul Lowy.
„Cu toate acestea, în acest moment, nicio parte, inclusiv China, nu dorește ca situația să escaladeze într-un conflict militar la scară largă”, a adăugat el.
Ambasada Chinei din Singapore nu a răspuns imediat unei cereri de comentarii.