Pe 30 septembrie 2024, o navă care transporta containere a trecut prin Golful Superior din New York, SUA.
Caitlin Oakes |
Victoria lui Donald Trump la alegerile din SUA face ca Europa să descopere cum să limiteze sau să răspundă la cele mai probabile tarife la exporturile sale către SUA odată ce președintele ales va prelua mandatul.
Înainte de victoria decisivă a alegerilor de săptămâna trecută, Trump amenințase că va relua războiul comercial care a început în timpul primului său mandat, spunând în timpul campaniei că va Creșterea tarifelor la mărfurile chinezești 60-100% și impun tarife de 10% până la 20% pentru toate produsele importate din SUA.
Trump vede măsurile protecționiste ca pe o modalitate de a stimula locurile de muncă și creșterea economică în SUA, dar politica va deschide, fără îndoială, un nou front în tensiunile comerciale cu cei mai mari doi parteneri comerciali ai Statelor Unite, Uniunea Europeană și China. Criticii tarifelor propuse spun că politica ar putea duce la prețuri mai mari pentru consumatorii din SUA.
În timp ce reputația de imprevizibilitate a lui Trump înseamnă că retorica sa nu reușește uneori să se materializeze pe frontul politicii, analiștii sunt de acord că președintele ales nu pare descurajat în privința tarifelor comerciale, exprimând îngrijorarea cu privire la sensul termenului în sine. „Cel mai frumos cuvânt din dicționar”.
Asta lasă Asia și Europa să ia în considerare rapid cum să atenueze impactul viitor al tarifelor de export și dacă să riposteze sau să încerce să negocieze un acord de ieșire. Economiștii avertizează că există incertitudine dacă tarifele lui Trump asupra Europei vor fi „la fel de dăunătoare pe cât de temut”, așa cum au spus economiștii ING într-o notă de vineri, sau că sunt doar „monede de schimb menite să ajungă la un acord mai larg de politică externă”.
În ciuda acestui fapt, în Europa au existat solicitări ca UE să pregătească imediat măsuri de răzbunare. Directorul Centrului Ifo pentru Economie Internațională din Germania a făcut apel la Germania și UE, care se bazează în mare măsură pe comerțul cu Statele Unite, în special în exporturile de automobile. , să-și „întărească pozițiile prin propriile măsuri”.
„Acestea includ o integrare mai profundă a piețelor de servicii din UE și măsuri de represalii credibile împotriva Statelor Unite”, a declarat săptămâna trecută Lisaandra Flach de la Ifo. Măsurile propuse includ posibila utilizare Noul „instrument anti-coerciție” al UE Când raportul spune că „un stat refuză să elimine constrângerea”, acesta oferă regiunii o gamă largă de posibile contramăsuri.
Contramăsurile includ impunerea de tarife, restricții privind comerțul cu servicii și drepturile de proprietate intelectuală legate de comerț și restricții privind investițiile străine directe și accesul la achizițiile publice. Frach a sugerat că Germania și UE ar putea consolida, de asemenea, cooperarea cu statele americane.
Dar economiștii spun, de asemenea, că UE ar putea încerca să folosească morcovi în loc să rămână cu Statele Unite, sugerând că există alte trei moduri prin care Europa poate încerca să blocheze, să limiteze sau să evite complet potențialele politici tarifare ale lui Trump.
reducere
Economiștii spun că, ca punct de plecare pentru viitoarea administrație republicană, factorii de decizie europeni ar putea urmări să evite cu totul tarifele, oferindu-se să crească unele importuri din SUA în schimbul scutirilor SUA de la tarife.
„Acesta ar putea include GNL și soia, ambele făcând parte din acordul încheiat în iulie 2018 între Donald Trump și președintele Comisiei Europene de atunci Jean-Claude Juncker”, a declarat economistul șef pentru Europa Andrew ·Andrew Kenningham. a spus într-un raport de vineri.
Președintele american Trump apare între steagul SUA și cel al UE.
Didier Le Brun | Fotojurnalism |
Analiștii de la Eurasia Group conduși de Mujtaba Rahman au comentat că președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, poate urma mai întâi o „strategie de acord”. Acest lucru ar permite UE să vizeze stimularea exporturilor SUA în sectoare cheie precum agricultura, energia (gaz natural lichefiat) și apărarea.
„Este probabil ca UE să se angajeze să extindă în continuare importurile de GNL din Statele Unite, iar von der Leyen este, de asemenea, probabil să exploreze finalizarea a două acorduri pe care Comisia Europeană le-a negociat cu președintele Joe Biden privind un acord global pentru oțel și aluminiu durabil și UE. -Discuții în SUA despre minerale critice.
acord geopolitic
Separat, Cunningham a spus că cele două părți ar putea ajunge la un „acord geopolitic mai larg pentru a încerca să evite amenințarea tarifelor”.
„De exemplu, UE s-ar putea angaja să cumpere mai multe echipamente de apărare din Statele Unite pentru a sprijini în continuare Ucraina – deși va fi dificil să ajungă la un acord asupra modului de strângere a fondurilor, având în vedere opoziția fermă din partea multora, inclusiv a Germaniei împrumut comun.
Acordul ar putea fi un avantaj pentru factorii de decizie europeni, deoarece speră să limiteze impactul economic cauzat de un tarif de 10% al SUA la exporturile europene. „Punctul cheie este că, deși ipoteza noastră de lucru este că un tarif de 10% al SUA ar reduce doar PIB-ul zonei euro cu 0,2%, rezultatul ar putea fi mai mic dacă UE reușește să încheie un fel de acord”, a spus Cunningham.
Cancelarul german Angela Merkel discută cu președintele american Donald Trump în timpul summitului G7 din Canada din 9 iunie 2018.
Jesko Denzel |. Guvernul Federal |
Cu toate acestea, dacă Europa poate fi de acord cu privire la cum sau dacă să încheie un acord cu Trump este discutabil. Carsten Brzeski, șeful departamentului macro global la ING, a declarat într-un raport post-electoral de săptămâna trecută că „Trump nu lovește Europa doar într-o perioadă de slăbiciune economică, ci și într-o perioadă de instabilitate politică”.
“În timpul primului mandat al lui Trump, Macron și Merkel au fost o axă politică puternică. Astăzi, Franța are probleme și guvernul german tocmai s-a prăbușit. Nu există fortărețe solide”, a spus el. „Aruncă îndoieli cu privire la capacitatea Europei de a răspunde în mod adecvat lui Trump”, a adăugat el.
Alianță împotriva Chinei?
O altă posibilitate, a spus Cunningham de la Capital Economics, este ca Europa să fie de acord să-și alinieze mai strâns politica Chinei la cea a Statelor Unite.
Acest lucru ar putea însemna bariere suplimentare în calea importurilor chineze de vehicule electrice și alte tehnologii, limite ale investițiilor străine directe din China și restricții sporite la exporturile de produse de înaltă tehnologie, cum ar fi mașinile fotolitografice.
Cunningham, de la Capital Economics, a recunoscut că UE este „reticentă în a tăia în mod semnificativ legăturile cu China”, dar a spus că factorii de decizie ar putea fi forțați să facă acest lucru dacă se confruntă cu presiuni puternice din partea Statelor Unite.
Analiștii de la Eurasia Group au fost de acord că „cel mai dificil răspuns politic al UE poate fi împotriva Chinei, deoarece întoarcerea lui Trump va face mai dificilă pentru UE să dezvolte o a treia strategie de „decuplare””.
„Dacă Trump lansează un război comercial împotriva Chinei, UE ar putea beneficia pe termen scurt dacă atenția SUA este concentrată în întregime asupra Chinei, mai degrabă decât asupra UE. De asemenea, este puțin probabil ca Beijingul să reziste cu fermitate măsurilor comerciale de la Bruxelles în confruntarea cu Trump, iar UE. ar putea încerca să atingă obiective comune cu Washingtonul în anumite domenii, cum ar fi cipurile avansate”, au spus analiștii.
„Totuși, în cele din urmă, este probabil ca Trump să accelereze înăsprirea structurală a UE față de China. Aceasta va reprezenta cea mai mare provocare pentru Germania, având în vedere că cancelarul Olaf Scholz nu dorește nici măcar să îmbrățișeze pe deplin strategia mai moderată de reducere a riscurilor a UE.