Sigla Google este afișată pe ecranul smartphone-ului, iar steagul european este afișat pe ecranul computerului.
Nicholas Kokovlis |. Fotografii Noor |
Lisabona, Portugalia — Ecosia și Qwant, două motoare de căutare concurente GoogleUn parteneriat a fost anunțat marți pentru a construi un index european de căutare și a reduce dependența de marile companii de tehnologie din SUA.
Cele două companii de căutare online au convenit să formeze un joint venture numit „European Search Perspective” sau „EUSP”, cu proprietatea împărțită 50:50 de către fiecare companie. Asocierea în comun este programată să fie lansată în Franța la începutul anului 2025 și își propune să ofere rezultate „îmbunătățite” de căutare în franceză și germană.
Ecosia are sediul la Berlin, în timp ce Qwant are sediul la Paris. Qwant este un motor de căutare axat pe confidențialitate, care promite să nu urmărească utilizatorii sau să le revinde datele personale. Motorul de căutare Ecosia este axat pe durabilitate, promițând să planteze un copac la fiecare 50 de căutări pe platforma sa.
Infrastructura de căutare este cea care ne stimulează accesul la web, dar în prezent este controlată în mare măsură de Google, motorul de căutare dominant cu peste 90% din piața globală. Chiar și motoarele de căutare alternative, cum ar fi Ecosia și Qwant, trebuie să se bazeze pe tehnologia existentă de la companii precum Microsoft pentru a furniza rezultate de căutare.
CEO-ul Ecosia, Christian Kroll, a declarat pentru CNBC că planul a fost posibil, în parte, datorită noilor reguli de concurență ale UE axate pe tehnologie. acest Legea pieței digitaleProiectul de lege, care a intrat în vigoare la începutul acestui an, impune companiilor mari de tehnologie, pe care le numesc „păzători”, să ofere acces echitabil și rezonabil la platformele lor.
În cazul Google, DMA cere companiei să partajeze date utile în modelele de căutare de formare.
De ce să construim un index european de căutare?
În prezent, motoarele de căutare alternative precum Ecosia, Qwant și DuckDuckGo nu și-au dezvoltat propria infrastructură de backend. Cu toate acestea, noile companii își vor construi propriile indici de căutare de la zero, adunând rezultate din diferite motoare de căutare. ecosistem anul trecut Treceți la o combinație de Google și Bing Rezultatele căutării.
Ecosia și Qwant spun că noul lor index de căutare va fi „în primul rând confidențialitatea”, folosind tehnologia pe care Qwant o va reproiecta în 2023. .
Lansarea vine în momentul în care furnizorii alternativi de căutare, cum ar fi Ecosia și Qwant, sunt nevoiți să se confrunte cu prețurile mai mari ale Microsoft pentru accesul la API-ul său Bing Search (interfața de programare a aplicațiilor), care permite dezvoltatorilor să acceseze infrastructura de căutare back-end a gigantului tehnologic.
CEO-ul Qwant, Olivier Abecassis, a declarat pentru CNBC: „Suntem o companie europeană și trebuie să dezvoltăm tehnologie pentru a ne asigura că deciziile terților, cum ar fi decizia Microsoft de a crește costul accesării API-ului său de căutare, nu ne pun în pericol afacerea.
“Nu este vorba despre Statele Unite sau companiile americane. Totul este despre suveranitatea afacerilor noastre și a companiilor noastre”, a adăugat el. Abekasis va servi și ca CEO al noii companii, care încă nu a strâns fonduri de la investitori externi.
Kroll a spus într-un interviu înainte de lansarea de săptămâna trecută că europenii sunt „foarte dependenți de tehnologia americană”. El a adăugat că alegerea lui Donald Trump ca președinte al SUA ar putea crește tensiunile geopolitice, ceea ce ar putea pune probleme pentru dependența Europei de tehnologia americană.
El a menționat că invazia Ucrainei de către Rusia a întrerupt aprovizionarea cu gaze naturale către Europa, provocând întreruperi ale aprovizionării cu energie a Europei și a spus că acest lucru ar trebui să servească drept un avertisment asupra a ceea ce se poate întâmpla atunci când un întreg continent devine excesiv de dependent de o singură țară pentru resurse critice.
O „schimbare de paradigmă” în căutarea inteligenței artificiale
Ecosia și Qwant au spus că o parte din eforturile lor de a construi un motor de căutare de la zero a fost să ofere un „pool de date transparent și sigur” pentru noua tehnologie de inteligență artificială.
Kroll de la Ecosia a declarat pentru CNBC că furnizorii de căutare ar putea fi „mai constrânși” în viitor, având în vedere trecerea către inteligența artificială generativă.
„Ei știu că au resurse foarte importante pentru a permite această schimbare de paradigmă”, a spus el „Da, aveți nevoie de modele de limbaj mari pentru a avea chatbot buni. Dar aveți nevoie și de acces la indici buni”.
Creșterea ChatGPT de la OpenAI pune presiune pe gigantul de căutare Google existent, pe măsură ce oamenii apelează din ce în ce mai mult la chatbot-uri virale pentru a căuta informații.
În același timp, o serie de noi motoare de căutare, precum Perplexity, au intrat pe piață, oferind propriile alternative la Google bazate pe inteligența artificială generativă.
Google a ripostat cu propriul produs generativ de căutare AI, integrând modelul său de limbă mare Gemini în rezultatele căutării.