La 14 noiembrie 2024, președintele chinez Xi Jinping (stânga) și președintele peruan Dina Boluate s-au întâlnit la Palatul Guvernului din Lima în timpul summitului pentru Cooperarea Economică Asia-Pacific (APEC).
Ernesto Benavides |. AFP |
Experții au declarat pentru CNBC că Beijingul consolidează legăturile economice cu America Latină, încercând să stimuleze în continuare comerțul și să câștige influență în regiunea bogată în resurse.
Președintele chinez Xi Jinping a dezvăluit săptămâna trecută proiectul de 3,5 miliarde de dolari port gigantCOSCO Shipping Lines, controlată de compania de transport de stat chineză COSCO, a stabilit o rută directă între Shanghai și orașul peruan Chancay în timpul călătoriei sale în Peru.
„Propria economie a Chinei încetinește, iar răspunsul standard al guvernului la aceasta este să încerce să-și exporte calea de a scăpa de necazuri”, a declarat William Reinsch, președintele departamentului de afaceri internaționale la Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale din America Latină.
„Printre altele, asta înseamnă să te concentrezi pe zone ale lumii în care nu au pătruns încă pe scară largă”, a adăugat Reinsch, menționând că emisfera vestică este bogată în mărfuri, produse agricole și minerale de care China are nevoie.
Purtătorul de cuvânt al Ministerului chinez de Externe, Lin Jian, a declarat că portul peruan din cadrul inițiativei „Belt and Road” (strategia globală de dezvoltare a infrastructurii a Chinei) va scurta timpul de transport din țările din America Latină către China cu 23 de zile și va reduce costurile logistice cu cel puțin 20%. explica.
„Finalizarea portului Chancay va consolida în mod eficient rolul Peru ca o poartă care leagă rutele terestre și maritime, Asia și America Latină.” a declarat vineri un purtător de cuvânt.
Experții spun că portul cimentează poziția Chinei ca principal partener comercial al Peruului și al restului Americii Latine, deoarece China înlocuiește Statele Unite în propria curte.
„Portul Chancay este văzut ca un schimbător de jocuri pentru logistică în America Latină”, a declarat pentru CNBC Juan Carlos Ladines Azalia, profesor de afaceri internaționale și management al comerțului internațional la Universitatea Pacific din Peru.
El a adăugat că acest lucru ar deschide ușa pentru mai multe investiții chineze în America de Sud, pe măsură ce Beijingul continuă să elimine partenerii tradiționali ai regiunii, Statele Unite și Europa.
intre tari aşteptat Portul deservește Brazilia, un mare cumpărător de produse chinezești și unul dintre cei mai mari exportatori de produse agricole și minereu de fier.
„Există interes în întreaga regiune pentru a beneficia de noi porturi”, a declarat pentru CNBC Carlos Cardenas, șeful departamentului de informații și analize pentru America Latină la S&P Global Market Intelligence.
El a adăugat că acest lucru a relansat și discuțiile despre potențiala construcție”.coridorul oceanic biologic”, o cale ferată care leagă coasta Pacificului din Peru de coasta atlantică a Braziliei, ar putea fi folosită pentru exporturi către Asia prin Chancay.
comerț și influență
Xi Jinping a efectuat a doua sa vizită de stat în Peru, a participat la cea de-a 31-a întâlnire informală a liderilor APEC, apoi a mers în Brazilia pentru a participa la cel de-al 19-lea Summit al liderilor G20.
Călătoria lui în America de Sud a fost Peru şi Brazilia Cifrele de la Beijing arată că comerțul lor bilateral cu China s-a extins pe măsură ce legăturile economice se adâncesc.
China este din Peru cel mai mare partener comerciala semnat inițiativa „O centură, un drum”, și cel puțin 22 de țări din America Latină și Caraibe prin diferite acorduri de cooperare.
Deși Brazilia nu s-a înscris încă la Inițiativa Belt and Road, China a fost de mult timp parte a Belt and Road Initiative a Braziliei. cel mai mare partener comercial De mai bine de un deceniu, Brazilia a fost cel mai mare partener comercial al Chinei în America Latină.
„America Latină găzduiește 33 de țări care se consideră parte din așa-numitul „Sud global”, iar China este dornică să-și extindă influența prin comerț și investiții”, a declarat Ryan Berg, directorul programului CSIS Americas.
„Relațiile comerciale se dezvoltă adesea în relații mai strategice, schimburi culturale, cooperare în apărare și securitate etc.”, a spus el, adăugând că obiectivul pe termen lung al Chinei este înlocuirea Statelor Unite în regiune.
Preocupările SUA cresc
Statele Unite au Se spune Îngrijorare cu privire la rolul în creștere al Chinei în infrastructura peruană și portul Chancay, susțin unii oficiali Poate fi folosit de Marina Beijing.
Între timp, un consilier al lui Donald Trump Se spune Tariful propus de 60% pentru mărfurile care trec prin noul port al Peru sau prin orice port deținut sau controlat de chinez este în concordanță cu propunerea președintelui ales de a crește tarifele la toate mărfurile din China.
Cu toate acestea, când vine vorba de faptul că America Latină acceptă mai multe investiții chineze, experții spun că Statele Unite ar trebui să fie trase la răspundere pentru propriile concesii.
“Statele Unite și-au neglijat strategic vecinii comuni. Acest vid a permis Chinei să se extindă cu puțină rezistență sau controverse”, a spus Berg.
Reinsch de la Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale (CSIS) a spus că aceasta este o greșeală economică și geopolitică, deși nu este neapărat o problemă de securitate națională, așa cum sugerează unii.
„Acesta este doar cel mai recent capitol dintr-o lungă istorie a neglijării SUA față de America Latină”, a spus Reinsch.