Oscar Yellow |. Getty Images
Timp de 15 ani, fosta profesoară din Texas Kayla Morris a investit fiecare dolar pe care l-a putut economisi în locuințe pentru familia ei în creștere.
Când ea și soțul ei și-au vândut casa anul trecut, ei au pus veniturile, 282.153,87 dolari, în ceea ce credeau că este un loc sigur – un cont la o întreprindere de economii. Jota Deținut la o bancă adevărată.
La fel ca mii de alți clienți, Morris a fost lăsată în limb de prăbușirea unei companii fintech din culise numită Synapse, iar contul ei a fost blocat timp de șase luni din noiembrie. Ea speră că banii ei sunt încă în siguranță. Apoi a aflat cât de mult erau banii ei la creditorul Evolve Bank & Trust ar trebui ținutăgata să se întoarcă la ea.
„Am aflat lunea trecută că Evolve va plăti doar 500 de dolari din cei 280.000 de dolari”, a spus Morris în timpul unei audieri de săptămâna trecută, cu vocea tremurândă. „Este doar devastator”.
criză Începem În mai, a izbucnit o dispută între Synapse și Evolve Bank cu privire la soldurile clienților, intermediarul fintech a oprit accesul la sistemele cheie utilizate pentru procesarea tranzacțiilor. Synapse ajută startup-urile fintech non-bancare precum Yotta și Juno să ofere conturi curente și carduri de debit conectându-se cu creditori mici precum Evolve.
Synapse a intrat în faliment pe fondul unui exod de clienți fintech, iar un administrator desemnat de instanță a descoperit că au fost furate fonduri de până la 96 de milioane de dolari. pierdut.
Misterul unde merg aceste fonduri Da Problema rămâne nerezolvată, în ciuda a șase luni de eforturi de mediere în instanță ale celor patru bănci implicate. Acest lucru se datorează în principal moștenirii Andreessen HorowitzAdministratorul de faliment, Jelena McWilliams, a declarat că Synapse, care a fost susținută de o investiție pe 12 ianuarie 2019, nu are suficienți bani pentru a angaja o firmă externă care să efectueze o reconciliere completă a contabilității sale.
Dar acum este clar că americanii obișnuiți, precum Morris, suportă greul deficitului de numerar, primind puțini bani sau deloc în conturile lor de economii.Ei cred că au primit-o Deplina credință și credit a Guvernului Statelor Unite.
Pierderile indică riscurile unui sistem în care clienții nu au relații directe cu băncile, ci se bazează pe startup-uri pentru a-și urmări banii, ceea ce descarcă această responsabilitate unor intermediari precum Synapse.
Zach Jacobs, în vârstă de 37 de ani, din Tampa, Florida, a ajutat la înființarea unei companii numite For Us, după ce a pierdut peste 94.000 de dolari într-un cont de economii fintech numit Yotta, o organizație care luptă pentru fonduri.
Cu amabilitatea: Zach Jacobs
„Anversarea jafului de bancă”
Mai sunt mii ca Morris. Potrivit datelor împărtășite de co-fondatorul și CEO-ul Yotta, deși nu există o contabilizare completă a sumei deficitului, numai la Yotta, 13.725 de clienți au spus că, în ciuda depunerii de 64,9 milioane USD, au primit în continuare oferte în valoare totală de 11,8 milioane USD. Adam Morris.
CNBC a vorbit cu mai mult de o duzină de clienți în această situație dificilă, cu sume datorate variind de la 7.000 USD la peste 200.000 USD.
De la șoferi FedEx la proprietarii de afaceri mici, de la profesori la stomatologi, toți descriu pierderea de economii de-a lungul anilor după ce s-au adresat companiilor fintech precum Yotta pentru tarife mai bune, funcții inovatoare sau au fost excluși de băncile tradiționale.
Pe 4 noiembrie, unul dintre clienții lui Yotta, Zach Jacobs, s-a autentificat pe site-ul Evolve și a constatat că a primit doar 128,68 dolari din cei 94.468,92 dolari pe care i-a depus, așa că a decis să ia măsuri.
Pe 4 noiembrie, Zach Jacobs s-a conectat pe site-ul Evolve și a descoperit că a primit doar 128,68 USD din depozitul său de 94.468,92 USD, așa că a decis să ia măsuri.
Cu amabilitatea: Zach Jacobs
Proprietarul de afaceri din Tampa, Florida, în vârstă de 37 de ani, a început să se organizeze cu alte victime online pentru un grup numit „ lupta pentru fondurile noastre. El speră că vor atrage atenția presei și a politicienilor.
Până acum, s-au înscris 3.454 de persoane, spunând că au pierdut un total de 30,4 milioane de dolari.
„Când le spui oamenilor asta, este ca „Asta nu se poate întâmpla””, a spus Jacobs. “O bancă tocmai ne-a jefuit. A fost primul jaf inversat din istoria Americii”.
Andrew Meloan, un inginer chimist din Chicago, a spus că a sperat să recupereze cei 200.000 de dolari pe care i-a depus în Yotta. La începutul acestei luni, el a primit în mod neașteptat un transfer PayPal de 5 USD de la Evolve.
„Când m-am înscris, mi-au dat un router Evolve și un număr de cont”, a spus Meloian. “Acum spun că au doar 5 dolari din banii mei, iar restul este în altă parte. Simt că sunt înșelat.”
O bancă tocmai ne-a jefuit. Acesta a fost primul jaf inversat de bancă din istoria Americii.
Zach Jacobs
Clienții Jutta
Apar fisuri în sistem
Spre deosebire de pariurile pe acțiuni meme sau criptomonede, în care utilizatorii își asumă în mod natural un anumit risc, majoritatea clienților văd fondurile deținute în conturile susținute de FDIC ca fiind cel mai sigur loc pentru a-și păstra banii. Oamenii se bazează pe conturile alimentate de Synapse pentru a acoperi cheltuielile zilnice, cum ar fi cumpărarea de alimente și plata chiriei, sau pentru a economisi pentru evenimente majore din viață, cum ar fi achiziția unei case sau o intervenție chirurgicală.
Mai multe persoane care au vorbit cu CNBC au spus că, din moment ce Yotta și alte companii fintech fac publicitate că depozitele sunt asigurate FDIC prin Evolve, înscrierea pare o opțiune bună.
„Suntem convinși că este doar un cont de economii”, a spus Morris la audierea de săptămâna trecută „Nu suntem cei care asumă riscuri, nu suntem jucători”.
Aceștia au fost abandonați cu puține opțiuni clare de a-și recupera fondurile, deoarece autoritățile de reglementare din SUA au refuzat până acum să ia măsuri.
În iunie, FDIC a făcut Clar Fondul său de asigurări nu acoperă falimentul unor bănci nebancare precum Synapse și nu există nicio garanție de recuperare a fondurilor prin instanțe în cazul în care astfel de companii eșuează.
Trei luni mai târziu, FDIC recomandat O nouă regulă va obliga băncile să țină evidențe detaliate pentru clienții aplicațiilor fintech, îmbunătățindu-le șansele de a fi asigurate în viitoare dezastre și reducând riscul de a-și pierde banii.
McWilliams, care ea însăși a ocupat funcția de președinte al Federal Deposit Insurance Corporation (FDIC) în timpul primului mandat al lui Trump, a declarat săptămâna trecută judecătorului din California care se ocupă de cazul de faliment al Synapse că este „frustrat” că fiecare organism de reglementare financiar a decis să nu ajute”.
FDIC și Rezerva Federală au refuzat să comenteze, iar McWilliams nu a răspuns la e-mailuri.
Președintele Federal Deposit Insurance Corporation, Jelena McWilliams, a depus mărturie la o audiere a Comitetului pentru Servicii Financiare a Camerei, joi, 16 mai, în clădirea Rayburn, intitulată „Supravegherea de către autoritățile de reglementare prudențiale: asigurarea siguranței și solidității băncilor mari și a altor instituții de depozit” și responsabilitate”. 2019.
Tom Williams |. Chongqing Roll Call Company |
învingători și învinși
Lucrurile nu sunt întotdeauna atât de înfricoșătoare. La începutul procedurii, McWilliams i-a sugerat judecătorului Martin Barash Plățile parțiale sunt efectuate către clienți, ceea ce răspândește efectiv durerea tuturor.
Dar asta a necesitat mai multă coordonare între Evolve și alți creditori care dețin fonduri ale clienților decât ceea ce sa întâmplat în cele din urmă.
Pe măsură ce audierea a prelungit, celelalte trei instituții, AMG National Trust, Lineage Bank și American Bank, au început să plătească fondurile pe care le aveau, în timp ce Evolve a avut nevoie de luni de zile pentru a finaliza ceea ce a spus inițial a fi o reconciliere completă.
evoluează în timp complet În eforturile sale din octombrie, compania a spus că poate identifica doar fondurile utilizatorilor pe care le deține, nu unde s-au pierdut fondurile. Un avocat al Evolve a mărturisit săptămâna trecută că acest lucru s-a datorat, cel puțin în parte, „sumelor mari de bani care au fost transferate”, fără a identifica în mod clar proprietarii fondurilor.
Ca urmare, procedurile de insolvență produc câștigători și perdanți relativi.
Unii utilizatori finali și-au primit recent toate fondurile, în timp ce alții, cum ar fi un șofer FedEx din Indiana natasha craftEa a spus pentru CNBC că nu a primit nicio comunicare.
Natasha Craft este un șofer FedEx în vârstă de 25 de ani, din Mishawaka, Indiana. Contul ei bancar Yotta a fost blocat din 11 mai.
Cu amabilitatea: Natasha Craft
Începând cu 12 noiembrie, cele patru bănci au plătit 193 de milioane de dolari clienților, echivalentul a peste 85% din fondurile pe care le dețineau la începutul acestui an.
Audierea din 13 noiembrie a oferit victimelor singurul loc public pentru a-și exprima necazul. Evenimentul a durat mai bine de trei ore.
„Nu vă puteți imagina panica mea când a spus că am primit 81 de cenți”, a spus Andreatte Caliguire, care a spus că i se datorează 22.000 de dolari. „Nu aveam bani, nu aveam cale de a merge înainte, nu aveam nimic”.
„Nimic pentru a fi optimist”
Evolve a spus că „majoritatea mare” a fondurilor deținute pentru Yotta și alți clienți au fost transferate către alte bănci în octombrie și noiembrie 2023, la conducerea Synapse, a declarat un purtător de cuvânt al Evolve.
„Unde ajung aceste fonduri ale utilizatorilor finali este o întrebare importantă la care, din păcate, Evolve nu poate răspunde cu datele pe care le are în prezent”, a spus purtătorul de cuvânt.
Yotta a spus că Evolve nu a furnizat fintech-ului și administratorului informații despre modul în care a determinat plățile „în ciuda faptului că a admis în instanță că Evolve a avut un deficit până în octombrie 2023”, a declarat un purtător de cuvânt al startup-ului, menționând că mai mulți directori seniori au părăsit banca recent. „Sperăm că autoritățile de reglementare iau notă și iau măsuri.”
exista declaraţie În mesajele difuzate înainte de audierea din această lună, Evolve a spus că alte bănci au refuzat să participe la eforturile sale de a crea registrul principal, în timp ce AMG și Lineage au spus că este „iresponsabil și necinstit” ca Evolve să sugereze că dețin fondurile lipsă.
Barash a spus săptămâna trecută că fereastra pentru cooperare se închide rapid, deoarece băncile și alte părți s-au arătat cu degetul una la alta și procesele s-au acumulat, inclusiv procese în curs de acțiune colectivă.
„Impresia mea pe măsură ce trece timpul este că, dacă băncile implicate nu sunt capabile să abordeze în mod voluntar această problemă, s-ar putea să nu fie rezolvată”, a spus Barash. „Ceea ce vă spun nu este optimist”.