Un pieton merge pe o stradă inundată după o ploaie abundentă la Paris, pe 17 octombrie 2024.
Joel Saget |. AFP |
Parlamentarii francezi urmează să susțină miercuri un vot de neîncredere față de fragilul guvern minoritar al premierului Michel Barnier, economiștii avertizând că blocajul politic care va urma va fi costisitor din punct de vedere economic.
Două așa-numite „moțiuni de cenzură” propuse de partidele de opoziție de stânga și de extremă dreapta vor fi dezbătute și votate începând cu ora locală 16. În general, se crede că guvernul o va face Deportat, doar trei luni după ce a fost stabilit. Barnier nu reușește să găsească un compromis în Adunarea Națională profund divizată dacă guvernul se prăbușește Adoptă proiectul de lege pentru bugetul 2025 Președintele, care își propune să reducă deficitul masiv al Franței, va fi obligat să-și predea demisia președintelui Macron.
De atunci, incertitudinea a domnit suprem. Macron va trebui în cele din urmă să numească un nou premier, lucru care a fost dificil de făcut după alegerile anticipate din vară. Alianța Stângii obține cele mai multe voturidar nu a dat majoritate niciunuia dintre partide. Barnier, un ministru de lungă durată, este văzut ca un compromis tehnocrat.
“Macron va cere probabil lui Barnier să continue ca interlocutor odată ce acesta demisionează. Având în vedere lipsa aparentă a unei majorități, o renominare oficială a alternativei lui Barnier pare puțin probabilă”, a declarat Carsten Nickel, director adjunct de cercetare la Teneo, într-un raport .
Nicol a spus că statutul de interimar ar putea dura luni de zile, deoarece noi alegeri nu vor avea loc până anul viitor, în timp ce o altă posibilitate este demisia lui Macron, declanșând alegeri prezidențiale în 35 de zile.
El a adăugat că o astfel de serie de evenimente ar face imposibilă trecerea proiectului de lege de buget și o înțelegere de ultim moment părea puțin probabilă.
Prin urmare, este probabil ca guvernul interimar să propună o constituție specială care „s-ar reînnoi efectiv conturile din 2024 fără nicio reducere a cheltuielilor sau creșteri de taxe avute în vedere anterior, autorizând în același timp guvernul să continue să colecteze taxe”, a spus el.
în haos, Costurile împrumuturilor franceze continuă să crească Iar euro este înfundat în sentimente negative – un sentiment care are Date de fabricație slabe din zona euro și Tulburări politice concomitente în Germania.
„Franța se confruntă cu perspectiva unui deficit fiscal în creștere și, pe măsură ce randamentele (obligațiunilor de stat) cresc pe fondul acestei incertitudini, costurile de finanțare vor deveni mai mari”, au spus analiștii de la Maybank într-o notă de miercuri.
provocarea deficitului
Javier Díaz-Giménez, profesor de economie la școala de afaceri IESE din Spania, a declarat telefonic pentru CNBC că situația din Franța arată „foarte rău” pentru investitorii internaționali.
„Fără buget, aceștia vor intra într-adevăr în situații de neplată, nu pentru că nu pot plăti dobânda pentru datoria lor, ci pentru că nu vor rămâne în plată fără buget. Agențiile de rating au avertizat că primele pentru obligațiunile franceze pe 10 ani sunt mai mari decât obligațiunile franceze. Fundamentele din Grecia sunt nebunești”, a spus el. În timpul crizei datoriilor din zona euro, Grecia și-a pierdut pentru scurt timp ratingul de credit pentru investiții, ceea ce a dus la incapacitatea de plată a țării.
“Dar asta pentru că fondurilor de pensii nu le pasă, ele vor doar un flux de venit garantat, fără teama de șmecherii legale. Așa că vor vinde (obligațiuni franceze) și vor căuta în altă parte”, explică Díaz-Gimenez.
„Pe lângă creșterea economică și stabilitatea, acest lucru va duce la o direcție nesustenabilă a datoriei franceze”.
Economiștii și-au redus deja previziunile de creștere pentru Franța după publicarea raportului economic. propunere de buget În octombrie, au fost luate în considerare creșteri generale ale taxelor și reduceri ale cheltuielilor publice.
Analiştii băncii olandeze ING, care prognozaseră anterior că creşterea economică a Franţei va încetini de la 1,1% în 2024 la 0,6% în 2025, au declarat marţi că demisia guvernului lui Barnier „va fi o veste proastă pentru economia franceză”.
De asemenea, au prognozat adoptarea unui buget interimar care să reflecte cadrul pentru 2024.
Ei au spus că „un astfel de buget nu ar corecta traiectoria cheltuielilor publice” și au abandonat ținta lui Barnier de a reduce deficitul public de la 6% din PIB la 5% până în 2025 – ceea ce înseamnă că Franța nu se va îndrepta spre Să realizeze. noile reguli fiscale ale UE.
“Aceasta este o veste proastă într-un moment în care creșterea economică a Franței încetinește în mod clar. Deficitul public va rămâne ridicat, datoria va continua să crească, iar următorul guvern – oricând va fi – va avea o sarcină și mai grea de a remodela finanțele publice. Da. ”, au spus analiștii ING.
Gilles Moëc, economist-șef la AXA Group, a declarat într-o notă de luni că „Franța se poate baza pe rezervele sale mari de economii interne pentru a înlocui investitorii internaționali, fluxurile de date din zona euro ajutând decuplarea randamentelor europene și americane, dar pe termen mediu prea mult. economisirea internă pentru finanțarea guvernului ar putea deveni costisitoare din punct de vedere al impulsului de creștere.
„Încrederea consumatorilor a scăzut și este probabil ca ratele de economisire să crească în continuare, împiedicând revenirea consumului pe care se bazează guvernul pentru a sprijini veniturile fiscale în 2025”, a spus Moëc.
comparație cu Germania
Diferența dintre costurile de împrumut ale Franței și costurile de împrumut ale Germaniei a atins un maxim din ultimii 12 ani în această lună, chiar dacă ambele țări sunt înfundate în tulburări politice.
Cu toate acestea, Díaz-Giménez de la IESE Business School a spus că, în anumite privințe, perspectivele Franței sunt mai optimiste decât cele ale celei mai mari economii din zona euro.
“În Franța, perspectivele economice sunt destul de sumbre, dar dacă riscurile colaterale pot fi evitate, nu va fi un dezastru. Deficitele fiscale mari sunt greu de rezolvat și necesită armonie politică, dar pot găsi totuși o cale de ieșire, care doar pune presiune asupra politicienilor pentru a-și face treaba și a rezolva problema reală, care în acest caz este sustenabilitatea fiscală”, a declarat el pentru CNBC.
“Dar în Germania, problema este creșterea. Economia germană trebuie să se adapteze semnificativ la un nou mediu fără gaz rusesc, iar construirea de mașini în Europa arată ca un plan de afaceri foarte prost. Din punct de vedere economic, problema este mai greu de rezolvat decât problema francezei.