
Pe 17 aprilie, CEO-ul Apple, Tim Cook (centru), sa întâlnit cu ministrul indonezian al comunicațiilor și informațiilor, Budi Ali Seti, la o conferință de presă, după ce s-a întâlnit cu președintele indonezian Joko Widodo la Palatul Independenței din Jakarta (dreapta) a ținut un discurs împreună cu indonezianul Ministrul Industriei, Agus Gumiwan Katasasmita.
Ismoyo Bay |. AFP |
Economiștii avertizează că eforturile Indoneziei de a atrage capital de la Apple și alte companii de tehnologie prin investiții locale și cerințe de producție nu vor fi suficiente pentru a genera câștiguri pe termen lung și s-ar putea produce înapoi.
Pentru că Indonezia are mult timp Politica de conținut local,sau „TKDN”, măr Compania nu a putut să-și vândă cele mai recente modele de iPhone în țară până când nu investește la nivel local sau nu cumpără mai multe piese.
Pe 3 decembrie, ministrul adjunct al industriei din Indonezia spune reporterilorȚara intenționează să crească cerințele de conținut local pentru investițiile în smartphone-uri.
Planurile vin după ce guvernul a anunțat a refuzat 100 de milioane de dolari Propunerea Apple urmărește să deschidă calea vânzărilor de iPhone 16. În schimb, guvernul cere acum Apple să investească 1 miliard USD Productie de piese interne pentru telefoane mobile.
Aceste cerințe de conținut se aplică diferitelor industrii, de la panouri solare la vehicule electrice și sunt menite să protejeze industria locală și să creeze lanțuri de aprovizionare cu valoare adăugată în Indonezia.
Creșterea lor potențială vine într-un moment în care Indonezia concurează cu alte țări în curs de dezvoltare din Asia de Sud-Est, cum ar fi Vietnamatrage investiții și lanțul de aprovizionare Transfer din China.
Dar, în timp ce politica de conținut a atras angajamente de la unii producători în trecut, economiștii spun că rămâne înșelătoare și ignoră multe dintre motivele mai profunde pentru care Indonezia nu a reușit să atragă lanțurile de aprovizionare tehnologice.
„Eu numesc asta pseudo-protecționism”, a spus Bhima Yudhistira Adhinegara, CEO al Centrului de Studii Economice și Juridice (CELIOS), „Nu este atât de mult despre protejarea pieței interne de produsele importate, cât despre sperierea investițiilor străine directe țara”, un think tank indonezian.
„Ei cred că dacă sperie companii mari precum Apple, vor investi mai mult în Indonezia”, a adăugat el.
Care este pericolul?
Analist Apple a spus anterior pentru CNBC Dacă compania din Cupertino se poate impune pe piață, Indonezia reprezintă o oportunitate de creștere promițătoare.
Până de curând, Apple a căutat să câștige favoarea pieței prin înființarea Apple Developer Academy în China, unde studenții puteau primi instruire în dezvoltarea de software și alte abilități.
CEO-ul Apple, Tim Cook, a anunțat în timpul unei vizite în Indonezia în aprilie că compania va face acest lucru Deschide al patrulea Academia din Bali.
Cu toate acestea, guvernul caută acum mai mult din lanțul de aprovizionare al Apple și dorește mai multe facilități implicate în fabricarea efectivă a produselor.
Oficial de asemenea explica Apple a propus anterior investiții în valoare mai mică decât vânzările sale din Indonezia, argumentând că companiile de smartphone-uri precum Xiaomi din China și Samsung din Coreea de Sud ar investi mai mult.
La masa de negocieri, Indonezia are cea mai mare bază de consumatori din Asia de Sud-Est și a patra cea mai mare populație din lume.
Economiștii spun că Indonezia rămâne o mică piață de vânzare în străinătate pentru Apple, puțini consumatori având suficienți bani pentru a cumpăra cel mai avansat iPhone. Numai capitalizarea bursieră a companiei este mai mare decât produsul intern brut al Indoneziei.
Arianto Patunru, un membru al consiliului de administrație al Centrului de Cercetare a Politicii Indoneziei, a spus că, în acest moment, Apple ar putea fi mai interesat să folosească Indonezia ca o poartă către piețele regionale.
El a adăugat că lanțurile globale de aprovizionare cu tehnologie, cum ar fi Apple, implică fragmentarea valorii adăugate, astfel încât fiecare țară poate contribui doar cu o sumă mică.
Politica de conținut a Indoneziei impune ca 40% dintre smartphone-uri și tablete să fie fabricate local.
Se vor întoarce „tacticile de sperie” ale Indoneziei?
Majoritatea economiștilor intervievați de CNBC au spus că nu cred că politicile de conținut ar atrage companii precum Apple și ar avea efectul opus.
“Cerințele de conținut local nu au reușit să atragă investiții străine directe în Indonezia. Dimpotrivă”, a spus Patunru, a spus că cerințele au contribuit la companii precum acestea Foxconn‘nisip Teslaplanuri care au fost retrase în țară în ultimii ani.
În schimb, Adhinegara de la CELIOS a spus că încercările Indoneziei de a folosi „tactici de sperietură” împotriva companiilor precum Apple „s-ar putea întoarce împotriva lui”.
„Cred că acest lucru este foarte dăunător pentru mediul investițional din Indonezia și creează incertitudine de reglementare”, a spus Adinegala, menționând că reglementările sunt adesea implementate de la caz la caz.
Yessi Vadila, expert în comerț la ASEAN și Institutul de Cercetare Economică din Asia de Est, a declarat că cerințele de conținut local ale Indoneziei au fost asociate istoric cu costuri crescute, competitivitate redusă la export și productivitate pierdută, cu un impact redus asupra creșterii sau ocupării forței de muncă.
Alți economiști notează că politicile de conținut local au avut un succes superficial în trecut, dar spun că nu sunt suficiente singure pentru a atrage mai multe investiții de la companii precum Apple.
„Aș spune că au avut succes în încercarea de a construi fabrici și facilități”, a spus economistul indonezian Krisna Gupta, menționând că alți producători de smartphone-uri precum Samsung au Trebuie să investească Intrarea pe piata din cauza reglementarii.
Pe lângă cerințele de conținut local, Indonezia a implementat și alte politici protecționiste, cum ar fi tarifele, pentru a genera mai multe investiții în țară. Anul trecut, o nouă lege a interzis aplicațiile de afaceri ale TikTok până când compania a investit printr-un partener local.
Este nevoie de o abordare holistică
Cu toate acestea, deși Gupta a spus că strategia poate avea un oarecare succes pe termen scurt și mediu, pe termen lung va avea probleme, dacă guvernul nu poate îmbunătăți, de asemenea, productivitatea și mediul de afaceri în general.
„Indonezia trebuie să-și intensifice acțiunile la nivel general”, a spus Gupta, menționând că companiile vor lua în considerare o serie de factori, inclusiv aplicarea legii, stabilitatea politicii comerciale și piața muncii.
“Nu pot spune doar că avem o piață mare; cu siguranță vrei să vii aici, așa că te rog să investești mai mult”, a adăugat el.
Adhinegara de la CELIOS a spus că pentru a atrage mai multe investiții străine directe, țara trebuie să prioritizeze construirea unei infrastructuri competitive, dezvoltarea capitalului uman și oferirea de stimulente pentru investiții.
Economiștii intervievați de CNBC au subliniat că Vietnamul este o țară care a atras cu succes mai multe investiții în tehnologie, deși piața locală de consum nu este la fel de mare ca Indonezia.
În comparație cu partenerii regionali, Vietnamul nu are cerințe stricte de conținut local, dar a beneficiat cu succes de stimulente pentru investiții, politici consecvente și infrastructură puternică, au spus aceștia.
De asemenea, țara a înființat cu succes a acord de liber schimb cu Europa, în timp ce Indonezia încă încearcă să ajungă la o înțelegere ajunge la un acord. Vietnamul este, de asemenea, unul dintre principalii beneficiari ai deplasărilor lanțului de aprovizionare din China, pe fondul tensiunilor comerciale sporite dintre Statele Unite și China.
Cu Donald Trump pregătit să se întoarcă la Casa Albă, Indonezia s-ar putea confrunta în curând cu o mare oportunitate de a atrage relocarea producției, a spus Adinegala.
Președintele ales a propus creșterea drastică a tarifelor pentru China, ceea ce ar putea declanșa un nou război comercial și ar putea zgudui lanțurile de aprovizionare din Asia.
Cu toate acestea, Adinegala a spus că, dacă guvernul indonezian nu înțelege de ce companii precum Apple au ales Vietnamul în locul Vietnamului în trecut, ar putea rata din nou ocazia.
Potrivit statisticilor, deși investițiile străine directe ale Indoneziei au crescut de mulți ani, investițiile sale străine directe ca pondere din produsul intern brut au scăzut doar în ultimele două decenii. date De la Banca Mondială.